Technologia LED
W jaki sposób technologia LED może wpłynąć na niezawodność źródeł oświetlenia i zwiększenie bezpieczeństwa kierowców?
Wypadki komunikacyjne, lub też zwyczajnie – drogowe, często są efektem składowych różnych przyczyn. Oczywiście niesprawne lub też mało wydajne oświetlenie pojazdu może stanowić poważne zagrożenie dla osób w tymże pojeździe, jak również innych uczestników ruchu. O ile niesprawne oświetlenie nie wymaga komentarza, to warto zwrócić uwagę na kwestię technologiczną i wydajnościową ograniczając się do świateł mijania w pojazdach, czyli tych, z których po zmierzchu i w warunkach ograniczonej widoczności kierujący korzystają najwięcej. Instalacje oparte o żarówki halogenowe są ciągle najtańszą i najbardziej popularną technologią oświetlenia.
O ile ich wydajność jest też uzależniona od budowy samego reflektora, to zasięg świateł oraz skuteczność wynika również z samego promienia światła. W przypadku świateł halogenowych, emitują one światło o zakresie spektralnym skoncentrowanym wokół barwy żółtej.
Zupełnie inaczej ma to miejsce w przypadku metalohalogenkowych lamp wyładowczych, czyli świateł ksenonowych i LED, które emitują światło o szerszym zakresie spektralnym, obejmującym większą część widma światła białego. W szczególności zawierają one więcej światła niebieskiego i fioletowego, co sprawia, że nie tylko dla ludzkiego oka mają wyraźnie większy zasięg, jak również lepiej odbijają się od powierzchni nie tylko odblaskowych co umożliwia kierującemu wcześniejsze dostrzeżenie przeszkody i odpowiednią reakcję. Oczywiście ma to tym większe znaczenie im szybciej porusza się pojazd, np. na autostradzie.
Obecnie w pojazdach powszechnie uznawanych za nowoczesne dostępne są dodatkowe opcje wyposażenia w postaci asystentów świateł, głównie LED i ksenon, które poprzez zautomatyzowanie funkcji świateł mijania, drogowych oraz wszelkich kombinacji z tym związanych mają na celu uzyskanie maksymalnej możliwej wydajności oświetlenia w danym momencie.
Użytkownicy samochodów z oświetleniem halogenowym, mogą skorzystać z możliwości wymiany źródła światła na retrofit LED, których konstrukcja i wydajność może poprawić efektywność świateł, lecz w dalszym ciągu nie doczekały się one regulacji prawnej dopuszczającej możliwość ich stosowania na polskich drogach.
Dawid Bystroń
Product Manager