Żarówki LED jako retrofit palnika ksenonowego

Czy to ma sens?

Rozwój technologii LED przyczynił się do powstania nowych rozwiązań w dziedzinie oświetlenia pojazdów, w tym także do pojawienia się żarówek LED jako alternatywy dla palników ksenonowych. Pomimo początkowych wątpliwości, coraz więcej kierowców decyduje się na zamianę swojego oświetlenia ksenonowego na retrofity LED ze względu na szereg korzyści, jakie oferują. Żarówki LED charakteryzują się dłuższą żywotnością, bielszą i jednolitą barwą, większą odpornością na wstrząsy i wibracje oraz wyższą jakością światła, co wpływa na komfort i bezpieczeństwo użytkowania.

Do niedawna rynek nie generował większego popytu, gdyż żarówki LED dedykowane do fabrycznych instalacji ksenonowych przez długi czas źle się kojarzyły i były ułomne. Opierały się głównie na podstawie tożsamej z palnikiem ksenonowym i podobnej geometrii, ale kulała elektronika. Do dzisiaj można spotkać w sprzedaży prymitywne zamienniki, których nie montuje się w prosty i bezpieczny sposób. Charakteryzują się one tym, że trzeba pomijać fabryczną instalację, w tym przetwornicę i wpinać zasilanie prosto pod 12V. To niesie ze sobą szereg nieprawidłowości w działaniu układu i mnóstwo błędów w sterownikach pojazdu co może wpływać na stabilność działania. W nowocześniejszych samochodach trzeba by ingerować w kodowanie modułów, a to już niesie ze sobą spore koszty usługi specjalisty.

Obecnie, dzięki rozwojowi technologii i wiedzy na temat specyfiki działania palników ksenonowych, M-TECH wprowadza na rynek absolutną nowość w postaci rozwiązania LED jako retrofitów do fabrycznego oświetlenia ksenonowego M-TECH D-LED Plug&Play. Co więcej, retrofity M-TECH są zaprojektowane tak, aby działać w pełni z oryginalną instalacją i przetwornicami, dzięki czemu nie wymagają żadnych dodatkowych przeróbek ani ingerencji – zwyczajnie podłącza się je wprost do przetwornicy w miejsce tradycyjnego palnika. Warianty retrofitów dedykowane pod różne modele samochodów, takie jak D1S, D3S, D5S i D8S, mają zwartą bryłę i są tożsame pod względem rozmiaru, mocowania i wtyków jak ich pierwowzory. Dla zamienników D2S i D4S konstrukcja wiatraka odpowiedzialnego za utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy żarówki wymusiła wypuszczenie złącza elektrycznego na przewodzie. Wszystkie modele retrofitów zostały tak zaprojektowane, aby ich współpraca z przetwornicą nie wpływała negatywnie na działanie fabrycznej elektroniki. Najważniejsze jest to, że parametry elektryczne retrofitów odpowiadają parametrom tradycyjnych palników, dzięki czemu instalacja nie wykrywa nieprawidłowości i nie komunikuje błędów. Jest to znakomita wiadomość dla kierowców, którzy zastanawiają się nad zmianą swojego oświetlenia na wydajniejsze źródło światła LED. Dzięki retrofitom M-TECH D-LED Plug&Play choć nie posiadają one homologacji drogowej, teraz jest to możliwe w łatwy i skuteczny sposób.

Wydajność M-TECH D-LED jest większa niż zwykłych ksenonów. Emitują nawet do 2000 lumenów więcej niż tradycyjne palniki ksenonowe. Jest to ogromna różnica zwłaszcza kiedy porównujemy wydajność retrofitów LED do do tradycyjnych palników D5S i D8S, które fabrycznie, ze względów homologacyjnych emitują jedynie do 2000 lumenów. W praktyce, przed samochodem widać znaczącą różnicę. Światło jest równiej rozproszone, ma jednolitą białą barwę i w przeciwieństwie do ksenonów, barwa ta nie zmienia się wraz z postępującym zużyciem. Tak samo w przypadku natężenia światła. Zastosowane diody LED typu CSP gwarantują doskonałą geometrię emisji światła, wyraźną, zgodną z fabryczną linię światłocienia oraz stabilną jasność przez cały okres eksploatacji żarówek. Dodatkową zaletą diod LED w przeciwieństwie do lampy wyładowczej jest czas rozświecania. M-TECH D-LED w przeciwieństwie do palnika ksenonowego nie wymaga kilkunastu sekund, aby w pełni się rozświecić i uzyskać nominalną jasność i barwę. LED robi to w mgnieniu oka! Za chłodzenie retrofitów odpowiada aktywny układ oparty o miedziany rdzeń wraz z miedzianą tubą radiacyjną, którą ciepło trafia do zaawansowanego strukturalnie radiatora o bardzo dużej powierzchni oddawania ciepła, dodatkowo wspomaganego wiatrakiem.

Dział R&D firmy M-TECH przeprowadził kilka długodystansowych testów praktycznych w nowoczesnych samochodach, które potwierdziły jakość, wydajność i co najważniejsze, kompatybilność wspomnianych żarówek LED. Dodatkowo, produkt ten, dostępny już w ofercie M-TECH, jest niezwykle pozytywnie oceniany zarówno od dystrybutorów, jak również użytkowników a jego popularność stale rośnie.

Dawid Bystroń
Product Manager